Tobiasregistret: Livräddande insatser genom stamcellsdonation

Publicerad
17/1/2024
Skriven av
Jaana Salla

I januari lägger Bonliva fokus på temat donation i samband med kampanjen Bonlivas småhjältar. Stockholmskontoret får besök av Tobiasregistret som delar med sig av deras livsviktiga verksamhet som påverkar både barn och vuxna med hjälp av stamscellsdonationer.

I dagsläget är över 230 000 personer registrerade som blodstamcellsdonatorer enligt Tobiasregistret. Trots detta står 30 % av patienterna som behöver en transplantation fortfarande utan en matchande donator. Hannah Gustafson som arbetar som Marknads- och kommunikationsansvarig för Tobiasregistret berättar bakgrunden till registret och om deras arbete.

– Tobiasregistret är Sveriges register för blodstamcellsdonatorer, och grundades 1992 av föräldrarna till Tobias Storch. Tobias var en ung kille som drabbades av aplastisk anemi och behövde en stamcellsdonation, men han gick tragiskt bort vid 17 års ålder i väntan på en lämplig donator, berättar Hannah och fortsätter:

– Vid den tiden fanns inget systematiserat register för transplantationer av denna typ, så hans familj tog initiativet att starta en stiftelse som skulle organisera och systematisera dessa processer. Tack vare Tobias föräldrar finns registret idag.

Det här handlar om att ge några timmar av sitt liv för att rädda någon annans.

Registret, som idag ägs av Region Stockholm, är inte bara ett nationellt utan även ett globalt verktyg i kampen mot sjukdomar som kräver stamcellsdonation.

– Tobiasregistret är en icke-vinstdrivande verksamhet och ägs av Region Stockholm, samtidigt som Tobias Stiftelsen också finns kvar. Trots att det ägs av Stockholm verkar registret för hela Sverige och är en del av det globala registret. I det globala registret finns det över 40 miljoner registrerade donatorer. När en patient behöver en transplantation och ingen lämplig donator finns inom familjen, görs en internationell sökning, förklarar hon.

Hannah betonar vikten av att engagera ungdomar i donationsprocessen. Även om det kan verka utmanande att nå ut till den yngre generationen är det en viktig del av deras arbete.  

– För att registrera dig som donator behöver du vara mellan 18–35 år, sen kan du vara kvar i registret fram till 60 år och därefter tas du automatiskt bort ur registret. Varför spannet ligger här är för att unga stamceller ofta ger en bättre medicinsk prognos. Vår viktigaste målgrupp är ungdomar och unga vuxna mellan 18–25 år eftersom de har större chans till framgång i behandlingar och kan vara längre i registret. Men det är utmanande att nå den här gruppen, de får så otroligt mycket budskap hela tiden, säger hon.

Det råder även många missuppfattningar om stamcellsdonation. Genom att sprida korrekt information och underlätta registreringsprocessen hoppas de kunna locka fler donatorer.

– Många tror även att det är mer komplicerat än vad det faktiskt är. Registreringen är enkel och donationen sker oftast via blod. Processen tar 4–5 timmar, där man ligger ner och får en tunn plastslang placerad till varje armveck som leder blodet via en aferesmaskin. Maskinen isolerar stamcellerna och blodet förs tillbaka till blodomloppet, förklarar Hannah och tillägger sedan hur viktig insatsen man gör är:

– Även om folk inte känner till exakt vad en transplantation innebär, så sänker varje omnämnande tröskeln för att engagera sig. Vi ser att mediaomnämnanden, särskilt patientberättelser, leder till en ökning av nya registreringar. När en historia blir personlig, som fallet med Erika, en 30-årig kvinna som blev sjuk och omskriven i Aftonbladet, inspireras folk att agera. Det här handlar om att ge några timmar av sitt liv för att rädda någon annans.

Genom att sätta fokus på donation och samarbeta med organisationer som Tobiasregistret, bidrar kampanjer som Bonlivas till att öka medvetenheten och engagemanget i att rädda liv.

– Vi uppskattar verkligen att Bonliva vill uppmärksamma Tobiasregistret, eftersom det hjälper oss att nå ut till vår målgrupp och att registrera fler givare. Sen är vi är särskilt tacksamma för hjälp från sjukvårdsbranschen, där människor förstår hur viktigt detta är, säger Hanna avslutningsvis.

Hur du enkelt kan registrera dig

  1. Registrera dig via Tobiasregistret
  1. Fyll i ett hälsoformulär
    Du fyller i ett hälsoformulär med några korta frågor om din ålder och hälsa
  1. Topsa dig
    När hälsodeklarationen är ifylld och godkänd skickas ett topsningskit till dig. Du topsar insidan av kinden och skickar tillbaka topsen till Tobiasregistret.
  1. Klart!

Vill du veta mer om vad det innebär att bli givare – läs mer på Tobiasregistrets hemsida

Den här artikeln är framtagen som en del av kampanjen Bonlivas småhjältar, där vi tillsammans uppmärksammar alla svårt sjuka barn som varje dag kämpar på sjukhus när de egentligen borde gå i skolan, vara hemma med sin familj och leka med sina kompisar. Som konsult eller internt anställd hos Bonliva har du möjlighet att delta i kampanjen och samla in pengar till Barncancerfonden genom olika aktiviteter, eller skicka in ett bidrag genom Bonlivas digitala insamling. Alla pengar går oavkortat till Barncancerfonden.

Läs mer om insamlingen här på Barncancerfondens hemsida.

Bli en hjälte du med!

Vi är bemanningsföretaget som vill stimulera till ökat kunskapsutbyte och bidra till mervärden för alla som varje dag arbetar inom vår vård, omsorg och skola. Ni är vår tids hjältar och vår drivkraft ligger i att förbättra nordisk vård, omsorg och skola tillsammans. Vill du också kombinera din passion med arbete som konsult? Bli konsult hos Bonliva!

Är du också intresserad av att jobba som bemanningsläkare? Vad kul!

Vi är bemanningsföretaget som vill stimulera till ökat kunskapsutbyte och bidra till mervärden för alla som varje dag arbetar inom vår vård, omsorg och skola. Ni är vår tids hjältar och vår drivkraft ligger i att förbättra nordisk vård, omsorg och skola tillsammans. Vill du också kombinera din passion med arbete som konsult? Klicka för att läsa mer eller gör en intresseanmälan direkt i formuläret nedan.

Prenumerera på Bonlivas nyhetsbrev

Få tillgång till uppdrag, inspiration och erbjudanden varje månad!