Bonlivas rese- och boendeavdelning säkerställer hög kvalitet i logistiken under ditt uppdrag

Publicerad
13/12/2022
Skriven av
Hanna Brezicka

Som Sveriges ledande företag inom bemanning av vård- och omsorgspersonal värnar vi om att varje del av bemanningsprocessen ska fungera felfritt. Vår rese- och boendeavdelning är en viktig del i detta genom att säkerställa att våra vård- och omsorgshjältar har ett trivsamt boende under sina uppdrag på annan ort, samtidigt som resan dit och hem ska vara så bekväm och smidig som möjlig. Joakim Gustafsson, rese- och boendeagent, delar i denna artikel med sig av erfarenheter, utmaningar och hur avdelningens dagliga arbete ser ut.

Varför har Bonliva en egen avdelning för bokning av resor och boenden?

– På Bonliva har vi en dedikerad avledning för bokning av resor och boende eftersom vi vill säkerställa att logistiken kring ett uppdrag håller så hög kvalitet som möjligt. Vi är just nu sex medarbetare som arbetar på avdelning, många med bred erfarenhet från branschen sedan tidigare. Exempelvis har våra kollegor tidigare arbetat som resekonsulter, på resebyrå och inom hotellbranschen. Vi är alla experter med stora kontaktnät med hyresvärdar och hotell, vilket gör att vi i de allra flesta fall kan boka boenden som matchar våra konsulters önskemål.

– Vi upplever även att våra konsulter känner sig extra trygga under sitt uppdrag genom att vår avdelning finns, eftersom vi är lättillgängliga för dem vid frågor eller funderingar kring deras resor eller boenden.Vi gör vårt yttersta för att våra konsulter som är i behov av boende eller resor under sitt uppdrag ska känna sig så bekväma som möjligt under tiden dom är på resande fot. Det handlar inte bara om att se till så att det finns tak över huvudet, utan det ska även vara en trivsam vistelse för återhämtning och vardagsliv. Vi vill skapa de bästa förutsättningarna för att våra vård- och omsorgshjältar ska kunna få möjlighet att prestera sitt bästa när de är ute på uppdrag.

Vi gör vårt yttersta för att våra konsulter som är i behov av boende eller resor under sitt uppdrag ska känna sig så bekväma som möjligt under tiden dom är på resande fot.

Hur ser det dagliga arbetet ut för er som arbetar på resor- och boendeavdelningen?

– Om ett behov av resor eller. Boende uppstår skickar ansvarig kontaktperson in en beställning av bokning av resa och/eller boende till oss på avdelningen, sedan sätter vi i gång direkt med att hitta ett passande förslag till konsulten i fråga.

– Gällande boende har vi samarbeten och avtal med de större hotellkedjorna i landet samt lokala avtal med mindre hotell. Vi kan på vissa orter även erbjuda boende i lägenhet eller hus.

– När det kommer till resor arbetar vi, tillsammans resten av medarbetarna på Bonliva, ständigt med att förbättra vårt miljöarbete och minimera vår miljöpåverkan. Som ett led i detta försöker vi, när möjlighet finns, se till att de resor vi bokar genomförs med tåg, buss eller annat miljövänligt alternativ.

Vilka är era största utmaningar?

– En av de största, men samtidigt roligaste utmaningarna är att hitta passande lägenheter att hyra för en längre period. Att hitta boenden att hyra i väldigt små orter kan ibland kännas smått omöjligt, men genom att vi hjälps åt inom teamet, samtidigt som vi involverar konsulten i fråga tidigt i processen, brukar dessa mer utmanande situationer få lyckliga slut.

– En annan utmaning vi, precis som alla andra i vår omvärld, står inför är ju att kostnaderna och därmed priserna stiger. Vi behöver därför vara extra vaksamma över den ekonomiska situationen – ett hotell som nyttjats tidigare kanske inte längre är ett alternativ på grund av ökad prisbild. Då är det viktigt att vi på vår avdelning försöker hitta ett likvärdigt boende åt konsulten till ett mer rimligt pris. Kan vi sänka kostnaderna innebär det ju att du som konsult kan erbjudas en högre timersättning för ditt arbete.

Har ni något extra härligt minne från ert arbete att dela med er av?

– Vi har varit med om några bokningar som vi i efterhand har frågat oss själva ”hur lyckades vi lösa detta egentligen?!”. Ett ganska färskt minne från i år är när vi lyckades boka boenden i de nordligaste delarna av Sverige/Norge. Med en befolkning på runt 200 personer var utbudet på boenden att hyra minst sagt skralt, samtidigt ville vi självklart tillgodose våra konsulters önskemål – en nöt som var svår att knäcka men extra härlig att lyckas med. Nöjda konsulter, verksamheter och i slutändan patienter är vårt mål och motivationen tänder till extra mycket när vi tillsammans lyckas lösa svåra bokningar.

Vi söker löpande boenden i hela Sverige och Norge åt våra vård- och omsorgshjältar som arbetar på annan ort. Har du en bostad att hyra ut eller är du intresserad av att veta mer? Kontakta vår resor- och boendeavdelning på rba@bonliva.se eller fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig snarast!

Är du också intresserad av att jobba som bemanningssjuksköterska? Vad kul!

Vi är bemanningsföretaget som vill stimulera till ökat kunskapsutbyte och bidra till mervärden för alla som varje dag arbetar inom vår vård, omsorg och skola. Ni är vår tids hjältar och vår drivkraft ligger i att förbättra nordisk vård, omsorg och skola tillsammans. Vill du också kombinera din passion med arbete som konsult? Klicka för att läsa mer eller gör en intresseanmälan direkt i formuläret.

Är du också intresserad av att jobba som bemanningsläkare? Vad kul!

Vi är bemanningsföretaget som vill stimulera till ökat kunskapsutbyte och bidra till mervärden för alla som varje dag arbetar inom vår vård, omsorg och skola. Ni är vår tids hjältar och vår drivkraft ligger i att förbättra nordisk vård, omsorg och skola tillsammans. Vill du också kombinera din passion med arbete som konsult? Klicka för att läsa mer eller gör en intresseanmälan direkt i formuläret nedan.

Prenumerera på Bonlivas nyhetsbrev

Få tillgång till uppdrag, inspiration och erbjudanden varje månad!