FÖR VÅRDGIVARE

KVALITETSSÄKRing

Vår ambition är att utföra en kvalitétsäkring långt utöver branschpraxis och har många kontroller för att bemanna med högkvalitativ vårdkraft.  Ett recept med kvalitetssäkring och att stötta upp med individanpassade fortbildningsplaner tror vi gör gott.

Varmt välkommen att kontakta oss med era unika behov, så ser vi gärna över hur vi kan hjälpa till.

KUNSKAP GER ÖKAD PATIENTSÄKERHET

I de flesta fall agerar vi i upphandlade avtal men vi finns även tillgängliga som extern aktör, där du som vårdgivare kan kontakta oss direkt via någon av våra nischade bemanningskonsulter för den kompetens du är i behov av.

För att ni ska få bästa möjliga vårdkraft anpassade för er verksamhet genomför vi alltid en grundläggande behovsanalys. Och för att ni ska känna er trygga presenterar vi  all information om vår kvalitétsäkring tillhörande konsulten i en konsultpresentation med all information samlad. Innan uppdraget får konsulten en introduktion kring vad som krävs inför, under och efter ett uppdrag – för att förstå vad som krävs och förväntas för att arbeta som vårdkonsult.

Vi gör kontinuerligt uppföljningar för våra konsulter ute på uppdrag, och skulle det vara någonting ni funderar över så finns vi tillgängliga för era frågor.

Känns matchningen bra så ordnar vi med avtal och all administration för konsulten – ni behöver alltså inte fundera på boende, resa, försäkringar eller all annan administration som tillhör en anställning. Det sköter vi.

 

1. SVERIGES STÖRSTA MEDICINSKA UPPSLAGSVERK

VI erbjuder konsulter som arbetar med kontinuitet kunskapsstöd från ett av svensk hälso- och sjukvårds mest omfattande uppslagsverk när de arbetar tillsammans med oss. Syftet med uppslagsverket är att förenkla den kliniska vardagen för vårdkonsulterna genom att på ett enkelt sätt söka fram relevant medicinsk information och samtidigt kunna paketera information på ett pedagogiskt sätt till patienten vilket underlättar patientmötet.

I uppslagsverket kan vårdkonsulten tillgå över 5000 översikter på symptom, diagnoser, behandlingsmetoder, bilder, animerade filmer och evidensbaserad relevant klinisk kunskap. Alla uppdateringar görs i samarbete med Karolinska Universitet och över 200 sakkunniga.

2. SKRÄDDARSYDD FORTBILDNINGSPLAN – ”CONNECTPLANEN”

Vår andra del inom vår visionsplattform är en skräddarsydd fortbildningsplan som kommer att erbjudas till samtliga vårdkonsulter som arbetar med hög kontinuitet under 2017. Syftet med utbildningsplanen är att främja långsiktighet inom vård och omsorg och samtidigt ta ansvar för att våra vårdkonsulter är uppdaterade inom den senaste forskningen och uppnår Läkemedelsverkets rekommendationer om minst 10 utbildningsdagar per år.

3. FORTBILDNING I PATIENTBEMÖTANDE

”Connect with the patient” är ett fortbildningsprogram som vi  snart lanserar med syfte att förbättra patientbemötandet inom vården. Utbildningsprogrammet är ingår som en del av vår kvalitetssäkring och i programmet kommer vårdkonsulten få reflektera över olika beteenden kopplat till patientbemötande och även tillgå beprövade verktyg och metoder som kan förbättra patientmötet. Mer information kommer inom kort.

Bemanningsansvariga inom bemanningsföretag inom vård och omsorg

Kvalitetsrådet existerar för att ytterligare säkerställa att vi möter alla kvalitetskrav från de vårdgivare vi samarbetar med, och givetvis för att stärka patientsäkerheten tillsammans.

Vi känner att det är ett stort ansvar som vi vill ta på största allvar, och för att backa upp varje enskild medarbetare startade vi rådet som en ytterligare kontrollfunktion för säkerheten. Bonliva har vuxit till en stor arbetsgivare för många konsulter och vi samarbetar med flera olika vårdgivare med olika kvalitetskrav varpå vårt arbete består av att skapa en överblick och en rutin som varje enskilt nischat specialistområde därefter ska kunna ta hjälp av för att stödja helheten.

Rådet agerar utifrån tre huvudsakliga områden: 

  • Fortsätta utveckla vår kvalitetssäkring så att den är i linje och till och med bättre än vad våra vårdgivare kräver
  • Agera som stöd för alla olika specialistområden inom organisationen för att säkerställa att kvalitén efterföljs i alla led
  • Minimera avjvikelsehantering och stöd för en säkrare patienthantering

Kvalitetsrådet skapades som en reaktion då vi efter mycket kontakt med vårdgivare har förstått att övergripande kvalitetssäkring inte lever upp till måttet och vi vill vara med och förbättra detta på lång sikt.

Vi gör interna stickprover och kontroller av våra medarbetares kvalitetsarbeten, sätter upp riktlinjer och utvecklar rutiner. Vi vill att alla ska känna en trygghet i att arbeta tillsammans med oss och veta att vi har genomgått en ambitiös och grundläggande kvalitetssäkring. Vi jobbar proaktivt med denna fråga för att alltid ligga i framkant och vara med och förbättra branschen.

Vi vill att alla som arbetar på Bonliva ska förstå vikten av en god kvalitetssäkring, både för oss, konsulten, vårdgivaren och patienterna. Vi finns här för både konsulter och vårdgivare vid eventuella frågor eller funderingar kring hur vi arbetar – det är bara slå en signal till någon av oss 8 inom rådet.

Det är vår främsta uppgift och drivkraft att få vara med och förbättra branschen.

– Henrik Rundquist, ordförande Kvalitetsrådet

Kvalitetsrådet

Resglad göteborgare med bakgrund i Kanada, Frankrike och Ghana. Tidigare engagerad inom internationella relationer men bytte till vårdområdet för att få arbeta i en sektor som dagligen gör konkret skillnad i människors liv. Älskar att åka skidor och driver på fritiden ett utvecklingsprojekt i Ghana. Skidorna gav mig, som så många andra, min första erfarenhet av både ortopedi och anestesi efter att ett korsband smällt i backen. Ledorden i mitt bemanningsarbete är lyhördhet och långsiktigt förtroende, både gentemot vårdgivare och läkarkonsult. Som bemanningsansvarig måste man leva efter devisen ”två öron, en mun” – lyssna dubbelt så mycket som du pratar för att kunna hitta den bästa möjliga lösningen i varje enskilt fall.

Henrik Rundquist

Bemanningsansvarig Läkare Dermatologi/Ortopedi/Anestesi

Ser mig själv som en utvecklare och entreprenör inom svensk sjukvård. Jag drivs av att varje dag göra skillnad för patienter genom att se till att våra bemanningslösningar sker med kvalitet och hög kontinuitet. Ni fantastiska konsulter som vigt erat liv åt att hjälpa andra, ni är mina sanna hjältar då ni var dag hjälper oss att uppnå vår vision om en mer jämlik sjukvård. Jag har sedan 17 års ålder arbetat i vård- och omsorgsyrket och är i grunden undersköterska samt medicinsk sekreterare.

Sofie Seger

Områdesansvarig Läkare Medicin

Har studerat personalvetenskap och ekonomi och har tidigare arbetat som simskolelärare samt inom café och restaurang. Alla som någon gång varit sjuka eller haft någon nära som varit det, vet hur viktigt det är med bra sjukvård. Jag själv är inte utbildad inom sjukvården, men om jag kan bidra på något sätt vill jag göra det, och därför brinner jag för mitt jobb. Det bästa jag vet är att åka båt i skärgården under vinterhalvåret och att åka bil och lyssna på hög musik mellan Abborträsk och Arvidsjaur.

Nicole Kuba

Upphandlingsansvarig

Kommer med en kandidat inom personal- och arbetslivsfrågor i bagaget och med fördjupade studier i psykologi så klassar jag mig som en riktig människokännare. Mitt driv ligger i att hitta den perfekta bemanningslösningen och jag lägger stor vikt vid personlig lämplighet i rekryteringsprocessen. Favoritstunden ligger i att få avnjuta en god pastarätt vid havet tillsammans med min hund Mac.

Josefine Eriksson

Bemanningsansvarig SSK Psykiatri

Utbildad distriktssköterska och jobbat som verksamhetschef inom primärvården och under 6 år även ansvarat för inköp av konsultläkare/ssk till Västerbottens läns landsting. Detta innan jag började min anställning hos Bonliva. Anledningen till att jag jobbar på Bonliva är företagets signum –  kvalitet och att företaget vill vara en seriös aktör inom bemanningsbranschen. Det är en spännande bransch att jobba inom med många kontaktytor och händelserika arbetsdagar. Jag har många intressen men ett stort sådant är motorsport. Ni hittar mig på vårt lokalkontor i Örnsköldsvik

Ewa Bylin

Upphandlingsansvarig

Jurist från Cypern med en passion för struktur och organisering, vilket kommer väl till pass inom min yrkesroll. Uppskattar den sociala miljön samt variationen i arbetsuppgifterna på Bonliva. Fördriver gärna tid med en god bok, delikat mat och fina ord.

Aysun Yücel

Jurist/Dataskyddsombud

Född och uppvuxen i centrala Stockholm men bytte för några år sedan hemmastaden för studier i underbara Uppsala och är nu i sällskap av en kandidatexamen i ekonomi tillbakaflyttad. Med en härlig blandning av tidigare erfarenheter som personlig assistent, inom mäklarbranschen och som säljare är det grymt att ha hamnat på Bonliva. Att få vara en del av, och dela företagets värderingar och vision om att bidra till en jämlik vård gör arbetet väldigt betydelsefullt och jag hoppas dagligen kunna göra skillnad i människors liv. Att lyfta skrot, plinka på gitarren och matlagningsförsök är favoritsysslorna på fritiden.

Axel Holmgren

Bemanningsansvarig Läkare Psykiatri