fbpx

Q&A

FRÅGOR OCH SVAR

Hittar du inte svar på din fråga nedan, ställ den gärna
direkt till oss så svarar vi dig info@bonliva.se

Olika typer av provsvar

  • Positiv – betyder att du har Covid-19 då viruset hittades i provet som du lämnat.
    Vi kommer att meddela dig om detta så att du kan försätta dig själv i karantän i linje med Folkhälsomyndighetens rekommendationer.
  • Negativ – Vid negativt antigentest kan vi utfärda ett reseintyg / friskintyg för resa på engelska som styrker detta.
  • Ej bedömbart – betyder att det inte går att få något resultat från provet. Nytt prov rekommenderas.
Notera även att vi inte kommer att kunna utfärda något intyg vid Positivt eller Ej bedömbart prov.
Bonliva / iDoc ansvarar ej för om ett prov genererar resultatet ”Ej bedömbart”.
Vi ansvarar ej heller för eventuella kostnader för patienten till följd av detta, t.ex. i form av utebliven resa.

Du får ditt provsvar inom 30 minuter efter utfört test.

Ja. Ditt reseintyg får du tillsammans med provsvaret på ditt antigentest inom 30 minuter.

Testet tar i regel några minuter

Antigentest används som alternativ till PCR-test för påvisning av pågående infektion av covid-19. Antigentestet reagerar på de proteiner som finns på virusets yta och kan därför ge ett snabbt provsvar. Testet används när behovet av testkapacitet ökar.

För att använda appen behöver du ha ett svenskt personnummer.
I appen kan du endast se status på din tidrapport om du rapporterat in den via appen, detta är för att vi har parallella flöden till en början.
Ja, du kan använda appen för samma funktioner oavsett om du arbetar i Norge eller Sverige. Det enda som krävs är att du har ett svenskt personnummer för att kunna använda appen.

Ett friskintyg är ett medicinskt intyg som, av många länder, just nu krävs för att du ska beviljas inresa i landet. Ditt friskintyg / reseintyg visar att du har tagit ett PCR-test eller ett antigentest som visar negativt för en pågående infektion av covid-19.

Det tar 1-3 bankdagar från att vi betalar ut lönen tills att den kommer till ditt konto. Hör av dig till ekonomi@bonliva.se om det har gått längre tid än så.

När vi har hanterat din lön så flyttas den till historik, som du finner längst upp till höger i tidrapporteringsfliken. Där hittar du alla utbetalda löner.

Nej, när du har klickat på skicka in så går det inte att redigera i appen. Hör av dig till service@bonliva.se eller ring oss på 08-515 13 400 om något blivit fel.

På samma sätt som du rapporterar arbetade tider, gå in på de dagar du ska rapportera och fyll i timmarna. Glöm inte att fylla i schemalagda raster. Om du har jobbat och varit sjuk på samma dag så fyller du först i timmarna du jobbat och sedan frånvaron.

Du kan inte kommentera hela tidrapporten men du kan kommentera de enskilda dagarna. Lägg till kommentar finns längst ner när du klickar på dagarna.

Lägg först till beredskap och klicka sedan på passet igen för att lägga till din aktiva tid.

Lägg först till jourtimmarna och klicka sedan jouren igen och sedan lägg till passiv tid.

Denna flik är för konsulterna som jobbar med jour/beredskap, gäller det inte dig så lämna den blank.

Högst upp finns en knapp som heter ”Ny vecka”. Klicka på den och lägg till namn på arbetsplats samt vilken vecka det gäller så skapas en ny tidrapport.

Klicka på tidrapport i menyn längst ner. Klicka sedan på vecka och arbetsplats du vill rapportera för. Klicka på varje enskild dag du jobbat för att fylla i dina tider, raster och milersättning mm. De dagar du inte jobbat behöver du inte rapportera något på. När du har fyllt i dina tider för veckan så scrollar du längst ner på veckan och klickar sedan på skicka in. Du kan inte korrigera i appen efter du klickat på skicka in.

Denna funktion är igång inom kort i appen, men i nuläget så informerar du din kontaktperson på Bonliva för att uppdatera.

Klicka på profil längst ner till höger och klicka sedan på allmän tillgänglighet, klicka på lägg till längst upp till höger, fyll sedan i din tillgänglighet och klicka sedan på lägg till tillgänglighet.

Denna funktion är tyvärr inte tillgänglig än men kommer vara igång inom kort.

Nej tyvärr, vill du byta från löntagare till underleverantör eller tvärtom ska höra av dig till din kontaktperson på Bonliva.

Utbetalning inom 10 arbetsdagar gäller fortsatt från det att vi har fått arbetstiderna attesterade av avdelning/verksamhet. Däremot kan det dröja någon dag/några dagar extra att få tidrapporten attesterad beroende på hur snabbt vi får svar från kund.

Gå in på profil längst ner till höger och klicka sedan på redigare profil längst upp till höger. Klicka på spara längs upp till höger när du är klar.

Om du arbetar i region Blekinge, Gotland, Gävleborg, Halland, Jämtland/Härjedalen, Kronoberg, Västernorrland, Östergötland, Skåne så kan du i nuläget inte rapportera via appen.

Det beror på vilken region du arbetar i. Flera regioner kräver fortsatt attest på papper så för dessa arbetsplatser kommer det inte gå att rapportera tider i appen.

Förmodligen är det för att den kund du arbetar hos inte tillåter digital tidrapportering utan kräver attest på papper. Det ska finnas en status på din vecka som informerar om detta-kika efter den och hör av dig till din kontaktperson på Bonliva om du inte hittar någon.

Tyvärr kan vi bara arbeta med hela veckor för tillfället på grund av teknisk begränsing.

Nej, det är valfritt att använda appen. Det går bra att fortsätta med pappersattest som vanligt.

Efter att du skickat in din tidrapport så dyker den upp med en knapp på veckan som heter ”Status”. Här kan du följa din tidrapport.

När du har skickat in din tidrapport via appen så stämmer vi av timmarna med avdelningen/verksamheten via mail.

Nej, det räcker med att använda appen.

Ja! Vi skickar intyg alla dagar, även helger och röda dagar.

Olika typer av provsvar
Positiv – betyder att du har Covid-19 då viruset hittades i provet som du lämnat.
Vi kommer meddela dig om detta så att du kan försätta dig själv i karantän i linje med Folkhälsomyndighetens rekommendationer.
Negativ – Vid negativt PCR-test kan vi utfärda ett reseintyg / friskintyg för resa på engelska som styrker detta.
Ej bedömbart – betyder att det inte går att få något resultat från provet. Nytt prov rekommenderas.

 

Notera även att vi inte kommer att kunna utfärda något intyg vid Positivt eller Ej bedömbart prov.

 

Bonliva / iDoc ansvarar ej för om ett prov genererar resultatet ”Ej bedömbart”.
Vi ansvarar ej heller för eventuella kostnader för patienten till följd av detta, t.ex. i form av utebliven resa.
Avbokning skall göras senast 24 timmar innan avtalad tid. För sent avbokad tid eller uteblivet besök debiteras du med 100%.
Ditt test skickas till ett laboratorium som analyserar provet. Vi skickar sedan svaret till dig inom 36-48 timmar efter att du har tagit testet (vanligtvis runt 22.00 dagen efter).

Testet tar i regel 5-10 minuter.

Nej, då labbet och våra läkare har viss handläggningstid tar det i regel 36 timmar innan du får ditt reseintyg. Du får oftast ditt resultat dagen efter din provtagning (36 – 48 timmar).

Om du testar dig på någon av våra mottagningar behöver du ta med dig ditt pass eller en bild på ditt pass. Se till att du har varit symtomfri i 14 dagar innan provtagningen. Observera att du behöver boka tid innan ditt besök.

PCR-test betyder Polymerase Chain Reaction (PCR) och är ett test och en analysmetod som används för att diagnostisera om en person har en pågående infektion av Covid-19. Testet genomförs via en svabbning i näsborrarna. Vi på Bonliva erbjuder nu PCR-test på vår mottagning i Stockholm och i Växjö. I regel får du svar på ditt test inom 36 timmar på vardagar och 72 timmar på helger.

Du får ett läkarintyg som är underskrivet av en legitimerad läkare och innehåller tidpunkt för när testet togs, dina personuppgifter (inklusive passnummer) och information om att det är ett certifierat PCR-test som är analyserat av ett ackrediterat laboratorium.

Vår mottagning i Stockholm hittar du på St Eriksgatan 117 i Stockholm. Följ skylten mot C-hissarna, du hittar sedan vår mottagning på våning 9. I våra lokaler håller vi säkert avstånd och all personal använder CE-godkänd skyddsutrustning.

I Växjö finns vår mottagning på Storgatan 56.

Intyget utfärdas på engelska och innehåller följande information samt utförlig information om labbet som utför analysen samt om testet:

  • Fullständigt namn (ska överensstämma med namnet i passet)
  • Passnummer
  • Personnummer (viktigt att du säkerställer att du skriver rätt personnummer vid registrering)
  • Adress
  • Testresultat
  • Tidpunkt för provtagning
  • Tidpunkt för utfärdande av läkarintyget

Enkelt! Gå till vår startsida och gör en kort intresseanmälan så kommer någon av våra nischade bemanningskonsulter kontakta dig inom kort. Eller så kan du ringa in direkt till oss, vi tycker alltid det är så trevligt att bli kontaktade direkt!

Enkelt! Antingen genom en intresseanmälan via hemsidan eller så ringer du upp någon direkt. Du kan även maila någon av oss direkt så kommer du direkt i kontakt med en nischad bemanningsansvarig utifrån ditt område. Du hittar våra kontaktuppgifter här.

Du blir kontaktad av en bemanningsansvarig inom din specialitet inom 24 h under arbetsdagar. Kontaktar du oss under en helg kommer vi kontakta dig så snart som möjligt första arbetsdagen efter helgen.

När du arbetar som konsult anpassas din lön utifrån dina arbetslivserfarenheter, utbildning och kompetens. Ersättningen varierar även utifrån uppdraget, såsom vilken arbetsplats du arbetar på såsom arbetsbelastning och arbetsuppgifter, geografisk placering samt om det är ett akut eller längre uppdrag. Som konsult väljer du om du vill ha lön eller om du vill fakturera via eget bolag. Din lön är marknadsmässig och konkurrenskraftig. Hör gärna av dig om du vill veta hur dina möjligheter ser ut.

Hittar du inte ett uppdrag som passar dig just nu så håller vi givetvis kontakten med dig och håller ständigt utkik efter nya uppdrag som passar. Så snart vi får in någonting som vi tror intresserar dig så kommer vi höra av oss.

Ja! Vi har precis börjat med ett projekt att fortbilda de konsulter som arbetar för oss med kontinuitet. Det är viktigt för oss att tillsammans med våra konsulter utveckla vården på bästa sätt. Kontakta gärna din bemanningsansvariga för mer information! Eller läs mer här

Givetvis kan du det. Det finns många olika typer av anställningsformer hos oss, all tid du har möjlighet att lägga på konsultarbete är värdefull!

När du arbetar på uppdrag för oss är det vi som företag som är din arbetsgivare och därmed har allt arbetsgivaransvar över dig. Det är till oss du vänder dig när du har frågor eller funderingar kring ditt uppdrag och dina villkor – vi finns här för dig dagligen som en vanlig arbetsgivare!

Du väljer själv om du vill ha din lön vecko- eller månadsvis. Efter din avslutade arbetsvecka skickar du in din signerade tidrapport, tillsammans med eventuell faktura. Har du valt att få lön veckovis så betalar vi därefter ut den så snart vi bara hinner, men max 10 arbetsdagar efter att vi mottagit den. Har du valt månadslön så kommer du att få lönen den 25:e (eller närmaste vardag) varje månad.

Vi arbetar med snabb återkoppling och återkopplar till dig så snart vi får svar från en verksamhet. Vi håller dig även uppdaterad under tiden så du vet hur processen ser ut.

Det går bra att anmäla intresse till flera uppdrag samtidigt, men vi är också väldigt måna om att vara ärliga och öppna mot verksamheterna vi arbetar med om att du i sådant fall går i andra tankar också.

Vi samarbetar med alla landsting och flertalet privata aktörer, så det beslutet är upp till dig! Vi kan även vägleda dig utifrån vad som skulle passa dig om du skulle ha svårt att välja.

Du kan antingen välja att arbeta heltid, deltid eller enstaka veckor via oss. Det är helt beroende på vad du är intresserad av och vad som passar din livssituation. Vi har uppdrag inom alla specialiteter.

Såklart, det är det som är fördelen med att arbeta som konsult via oss! Så länge du följer schemat som är anpassat efter uppdragets ramar och som du är med och sätter från start. Vill du arbeta mer eller mindre under någon specifik period i livet är det en möjlighet som många uppskattar.

Givetvis får du välja det uppdrag du är mest intresserad av, men vi tar alltid i beaktning din kompetensprofil och erfarenhet så det matchar med verksamhetens behov som slutligen väljer vårdkonsulten för uppdraget.

I dagsläget erbjuder vi utöver Sverige även uppdrag i Norge! Kontakta oss för mer information om vilka uppdrag som finns samt om du behöver hjälp med att ansöka om behörighet.Läs mer här 

Det går jättebra! Bara meddela oss detta så tidigt som möjligt så utgår vi ifrån detta genom hela processen. Vill du även ha information och guidning om hur du kan starta ett eget bolag kan vi hjälpa dig med att vägleda dig rätt i informationsdjungeln.

I de flesta fall gäller 6 månaders karens innan du kan arbeta i samma landsting eller region du har varit anställd i. Men däremot går det bra att arbeta hos en privat vårdgivare i samma region under karenstiden alternativt inom kommunarbete om du känner att du vill bidra men inte har möjlighet att resa långa sträckor.

Du får ett välkomstkit av oss där du får all information inför, under och efter ditt uppdrag. Du har alltid en och samma kontaktperson som du kan vända dig till. Vi finns här för dig längs vägen!

Ja, i många fall går det jättebra att arbeta för en och samma vårdgivare kontinuerligt och kontinuitet är det som är bäst för patientsäkerheten. Men vi ser givetvis även till verksamheternas bästa och de behov de har. Vi kan inte alltid garantera ett långvarigt behov hos en och samma vårdgivare då behoven fluktuerar och du arbetar under en tidsbestämd period. Skulle du vara i behov av ett längre uppdrag än som erbjuds på stället du befinner dig på är vi snabba att se över en ny arbetsplats till dig.

Det är helt upp till dig! Vissa av våra konsulter arbetar enstaka ströveckor, medan andra tar längre uppdrag som sträcker sig över flera månader. Det är upp till dig, och vad du är intresserad av och vad det finns för behov hos våra vårdgivare.

Vi har kollektivavtalsliknande lösningar, som är anpassade efter hur ditt liv ser ut just nu, som vi erbjuder alla våra konsulter så att du alltid ska kunna känna dig trygg i alla situationer. Kontakta gärna en bemanningsansvarig här för mer information om detta.

Vi har som praxis att alltid boka och bekosta ditt boende om du arbetar på annan ort och vi har avtal med många boenden, både hotell och lägenheter i flertalet städer. Givetvis noggrant utvalda så att du ska må bra och få sova på den bästa kudden när du arbetar på annan ort. Reseupplägget bokar vi gärna inför uppdraget så att allt går smidigt inför ditt uppdrag.

Vilken slags
vårdhjälte
är du?

Genom att bemanna vården där behoven finns, bidrar vi till att skapa ett bättre liv för alla. Det skulle inte gå utan alla fantastiska hyrläkare, stafettläkare, sjuksköterskor, terapeuter,  medicinska sekreterare, socionomer, psykologer och annan vårdpersonal som bidrar med sitt hantverk.

Oavsett vad du kallar dig är du vår hjälte.