fbpx

Träffa tre av decenniets alla hjältar inom vård och omsorg

I juni 2021 firade vi på Bonliva  10 år av förbättringsglädje sedan vi började vår resa mot en mer jämlik vård och omsorg under sommaren 2011. I samband med vårt jubileumsfirande ville vi ge er chansen att uppmärksamma några av alla de personer som bidragit till en större förbättring inom vård och omsorg. Vi kallar utmärkelsen för Decenniets Hjältar!

För Decenniets Hjältar sökte vi efter de personer som gjort det lilla extra i sitt arbete inom vård och omsorg. Till vår hjälp bad vi våra konsulter och interna medarbetare att nominera personer som de tycker gör fantastiska insatser och förbättringar för patienter, medarbetare och klienter. Vi fick in många nomineringar som berörde och gjorde oss stolta – vilken kraft det finns inom svensk vård och omsorg! Vår jury fick slutligen välja ut tre personer som nu stolt kan titulera sig Decenniets hjältar inom vård och omsorg.

Vi kan med stolthet presentera att vinnarna av Decenniets Hjältar är Anne-Marie, Towe och Petra. Tre personer som är otroligt uppskattade på sina arbetsplatser och av sina kollegor, inte bara för deras engagemang till sitt yrke utan även för den förbättringsglädje de visar i sitt yrke.

 


Anne-Marie blev nominerad av en Bonlivas konsulter som aldrig kommer glömma det fantastiska arbete som hon tillförde på sin arbetsplats:    

”Anne-Marie gör allt för sina patienter och ställer gärna upp på att arbeta på sina lediga dagar. Jag har sagt till henne att om jag någon gång blir sjuk och behöver hemsjukvård så hoppas jag att få en sådan omtänksam distriktsköterska som henne. Kan inte omvårdnadspersonal utföra de sysslor som de blivit delegerade är hon inte främmande för att hjälpa till. Hon stannar kvar trots att hon har många besök kvar, då tullar hon hellre lite på sin rast för att det ska vara så bra som det bara går för vårdtagaren. När jag kom som konsult var hon väldigt mån om att se till att jag hade det bra och att allt fungerade för mig, samtidigt som hon var väldigt tacksam och berättade för mig flera gånger dagligen vilken stor betydelse jag hade för att verksamheten skulle fungera. Anne-Marie skulle gått i pension för några år sedan men har valt att jobba kvar då bristen är så stor på sjuksköterskor.”

Var närvarande och gör det lilla extra för att dina patienter och kollegor ska få en så bra upplevelse som möjligt.

Vad betyder riktigt bra omvårdnad för dig? 

– Var alltid positiv till varandra. Tänk inte att du ska förstärka dig själv genom att prata illa om någon annan, vi är inte mer än människor. Hjälps åt, det är extra viktigt att känna sig trygg och säker i det man gör. Kan man inte något så våga fråga om hjälp. Du ska vara respektfull mot både dina patienter och kollegor, känna att det är en bra arbetsmiljö genom att få hjälp och kunna be om hjälp. Då skapas också en patientsäkerhet när arbetslaget känner sig trygga.

Vad tycker du är en enkel sak som alla inom vård och omsorg kan göra för att höja en patients upplevelse? 

– Det är viktigt att inte vara stressad utåt på ditt arbete. Utan ta den stunden man är där till att inte stressa. Patienter känner av stressen och du får inte mer gjort av att du stressar. Så stanna upp, var närvarande, och gör alltid det lilla extra för att skapa en så bra upplevelse för både kollegor och patienterna som möjligt. Att alla hjälps åt och är måna om varandra för att skapa bra sammanhållning, det speglar sig även utåt.

Ännu en gång, stort grattis till att du tilldelats utmärkelsen Bonlivas hjälte inom vård och omsorg. Hur känns det nu när du har hunnit smälta det? 

– Det känns overkligt och otroligt kul. Att jag som inte arbetar inom bemanning kan få denna utmärkelsen. Jag har arbetat sedan 1974 och känner mig väldigt stolt över att få höra de fina orden och känna den uppskattningen från mina kollegor så väl som från Bonliva.


 

Towe arbetar idag som konsult på Bonliva och blev nominerad av en av hennes konsultkollegor som Bonliva, som hon har kommit väldigt nära under sina uppdrag och som nu blivit en vän för livet.

”Tove, du är värd att hyllas var dag – inte bara för allt du gör för patienten eller för att du alltid prioriterar något så simpelt men ack så viktigt som att borsta tänderna på patienter, utan också för att du alltid ser till dina kollegor privat så väl som på arbetet. Du gör en stor positiv påverkan för så många människor i ditt liv och i ditt yrke, och av den anledningen är du värdig utmärkelsen som en av decenniets vårdhjältar.”

Hur kan vi göra vården ännu bättre i Sverige framåt?

– Arbetsmiljön är en väldigt viktig fråga. Det ska vara attraktivt att arbeta inom vården! För att bli motiverad är självklart lönefrågan inom sjukvården en viktig del men också en bättre arbetsmiljö och att satsa på personalen. Det är idag många inom sjukvården som går in i väggen för det slit och hårda arbete dem får utföra. För att vården ska bli ännu bättre framöver krävs det att man tar hand om den personal som finns i Sverige.

I nomineringen beskrivs du som en person som både ser dina patienter men också dina kollegor. Vad skulle du säga är viktigt för dig för att må bra på din arbetsplats? 

– Det är väldigt viktigt att man hjälps åt och stöttar varandra på avdelningen. Att man behandlar sina kollegor och patienter med respekt. Det är ofta tuffa dagar men hjälps man åt och peppar varandra blir det alltid lite lättare.

Behandla dina patienter som du själv vill bli behandlad om du behöver sjukvård. Att ge det lilla extra och vårda dina patienter är väldigt viktigt för att höja en patients upplevelse.

När vi pratades vid första gången visste du inte att din kollega hade nominerat dig till utmärkelsen. Vi på Bonliva säger ännu en gång stort grattis och undrar hur känns det nu när du hunnit landa i det? 

– Jag blev otroligt överraskad och det känns jätteroligt. Jag är väldigt glad och stolt över att vinna denna utmärkelsen! Att arbeta som sjuksköterska är ändå världens roligast jobb, det finns så mycket möjligheter man inte visste om när man studerade till det. Att få se patienter och anhöriga glada är en otrolig känsla. Ingen dag är den andra lik och det är nog bra att man inte vet hur ens dag kommer att se ut. Självklart är det många tuffa dagar men att få vara med om en patients resa som kommer in väldigt sjuk och sedan börjar må bra igen är ett fantastiskt ögonblick. Det är jag verkligen lyckligt lottad att få vara med om.


 

Petra blev nominerad av en av våra medarbetare inom läkarområdet här på Bonliva.

”Jag vill nominera Petra som jobbar som Chefsstöd på Kvinnokliniken Blekingesjukhuset Karlskrona. Jag som jobbar mot samtliga av Sveriges kvinnokliniker har aldrig upplevt någon som jobbar så hårt som Petra för att få ihop både det interna schemat enligt alla internas önskemål och samtidigt jobbar för att få till varenda hyrläkares önskemål. Petra har en sådan struktur att det liknar inget annat. Trots all denna bemanning de tvingas ha just nu, så har Petra stenkoll på allt. Hon mailar alla konsulter inför deras jobbstart, sköter introduktionerna, hon styr upp på plats, roddar i schemat, anpassar efter önskemål på plats, finns alltid tillgänglig när jag söker henne och på det gör hon allt annat som hennes tjänst som Chefsstöd innebär. Och inte nog med detta, hon gör allt på ett sådant trevligt sätt och det är alltid lika trevligt att prata med henne, både på mail och i telefon.

Jag kan intyga att det finns ingen kvinnoklinik i Sverige som jobbar så här – att de har en person som jobbar för att lösa situationen på bästa sätt tillsammans med oss bemanningsbolag. Här känner man verkligen att vi jobbar tillsammans för att nå den bästa lösningen, varenda eviga vecka. Petra gör mitt jobb roligare men framförallt mycket lättare att hjälpa dom att lösa den bästa bemanningen möjligt! Jag vet att de har det riktigt tufft och jag vet att Petra går på knäna men har ett hjärta av guld och sätter alltid alla andra före sig själv. Därför tycker jag att Petra om någon förtjänar att få det här priset. Det hade gjort mig så så glad att få visa min tacksamhet för att hon gör jobbet så mycket bättre både för mig och mina konsulter!

Jag hoppas att vårt samarbete fortsätter många år framöver.

Vad upplever du som chefstöd är viktigt för ett bra arbetsklimat? 

– Det är viktigt att vara ödmjuk och lyhörd inför sina kollegor. Oavsett yrkestitel så ska man behandla alla som om de är lika viktiga.

Vad är din upplevelse om oss som bemanningsföretag? 

– Bonliva är ett utav de bästa bemanningsföretag jag har arbetat med. Ni är väldigt lätta att arbeta med och har en helt fantastisk service. Jag är supernöjd på alla sätt över vårt samarbete och kunde inte vara mer nöjd över relationen till min kontaktperson på Bonliva. Jag hoppas att vårt samarbete fortsätter många år framöver. Det känns alltid tryggt att ha era konsulter på plats.

Nu har du precis fått veta att du vunnit utmärkelsen decenniets hjälte inom vård och omsorg och vi önskar ett stort grattis och en underbar semester. Hur är dina tankar just nu? 

Jag är så rörd och tacksam, saknar nästan ord. Detta uppskattar jag otroligt mycket och är rörd över den fina nomineringen. Tack snälla, jag är väldigt chockad och glad över att få en denna utmärkelsen.