TID FÖR ÅTERHÄMTNING

Oavsett vem du är eller vad du arbetar med har vi alla erfarenhet av stressiga situationer, både arbetsrelaterade och privata. Med påsken runt hörnet fick vi fem minuter av några konsulters värdefulla tid för att höra hur de tar sig tid att varva ner och hantera stress.

SUMIKO – BARN- OCH UNGDOMSPSYKIATRIKER

”För att hantera stress och få miljöombyte brukar jag gå till gymmet och ibland besöker jag simhallen. Detta ger mig en annan slags tillfredställelse vilket ger mig tid att pusta ut efter en lång dag på jobbet. Jag försöker dessutom vara rädd om sömnen och tänka positiva tankar. På jobbet handlar det om att prioritera och att i slutet av dagen har kvar övertygelsen att jag har gjort allt jag kan.”

THOMAS – PSYKIATRIKER

”Mitt enda och absoluta tips är att ha framförhållning. Det gäller att ha en överblick framåt, hur ser det ut med väntelistor och prioritera där behoven är störst. Det akuta som händer i vardagen och på jobbet kan man inte kontrollera. Därför är det viktigt med framförhållning och planera noggrant i samråd med övrig personal. Vissa personer tenderar att sitta kvar på arbetsplatsen men jag håller hårt på mina arbetstider. När jag väl kommer hem är jag oftast helt återhämtad genom en halvtimmes bilfärd som jag avnjuter till radion. Det ska vara P1 eller Mix Megapol som är absolut är bäst!”

CHRISTIAN – RÖNTGEN-SJUKSKÖTERSKA OCH TIDIGARE BEMANNINGSANSVARIG PÅ BONLIVA

”I mer stressade perioder försöker jag vara mån om att få min egen tid och komma iväg från allt som tillhör vardagen. Träning är ett tacksamt sätt för mig att varva ner och ibland ser jag till att gå på spa och få massage.”

MEHDI – ALLMÄNSPECIALIST

”I stressade situationer, både arbetsrelaterade och privata, brukar jag fråga mig själv var stressen kommer ifrån och sedan analysera vad jag kan göra för att hantera den. Sedan gör jag en prioriteringsmodell om vad som är mest angeläget att hantera och ta tag i för att snabbare hitta tillbaka till en lugnare vardag.”

MATHILDA – AKUT-SJUKSKÖTERSKA

”När jag hör ordet avkoppling och nedvarvning tänker jag spa-weekend, konsert eller bara unna sig något som känns lite lyxigt. Då gör man saker som man vanligtvis inte unnar sig, men som plockar ur en från en annars tuff vardag.”

JÖRGEN – RADIOLOG

”Några antistress-tips är att försöka ha framförhållning och att lyssna på musik samt att beställa det man behöver från nätet vilket sparar tid och ger ro i en annars hektisk vardag. Men mitt absolut viktigaste tips är att lägga ifrån sig mobilen på kvällen och läsa en roman istället. De första råden brukar jag klara av, det sista kräver mer viljestyrka.”

Från våra konsulters kloka råd vill vi därför påminna om att ta dig tid att hitta lugnet i vardagen i förebyggande syfte. Vad gör du för att varva ner?